indonesia2024.reismee.nl

Vlucht KL0836

Vanochtend om kwart voor vijf opgestaan onder het motto: vast beetje wennen aan 6 uur tijdverschil :-). Meteen aan de slag met huis op orde brengen voor vertrek en daarna om 7.00 uur werkcomputer opstarten, zowel Ed als ik hadden gewoon een druk bezette werkagenda tot medio middag.

Om 17.00 uur met de bus richting Schiphol en daar nog een uurtje gebruik gemaakt van de lounge.

De vlucht vertrok ongeveer 10 minuten later En we kregen van de piloot door dat de vliegroute vanwege de gevaren in het midden Oosten werd aangepast met een iets noordelijkere route. De reis zelf verliep ontspannen. We hadden een overstap in Singapore waar we in een wachtruimte ongeveer anderhalf uur moesten wachten.

We kwamen rond 19.30 uur Balinese tijd aan op het vliegveld Denpasar. De avond valt hier rond zes uur al in. Het regelen van visum en immigratie en douane verliep erg snel. Ook de koffers waren er snel dus toen naar de stand van Telkomsel. Ed had uitgezocht dat we daar een goedkoper telefoonkaart konden kopen. Telkomsel is volgens mijn docent Andre de beste provider om op Sumba iets met dataverkeer te kunnen doen. Helaas bleken de aanbieders op de luchthaven duurder te zijn dan door Ed was uitgezocht dus dan maar morgen in Ubud een kaart regelen.

Op naar de taxi….tenminste dat dachten wij. Er stond een lange rij met chauffeurs met naambordjes, echter geen een met onze naam erop. Oef! Als je zo’n lange dag achter de rug hebt dan is dat hetgeen waar je echt niet op in te wachten. Ik heb zo ongeduldig als ik kan zijn op die momenten meteen naar reisbureau in Nederland gebeld waar de taxichauffeur was. Uiteindelijk ben ik weer de hele rij met chauffeurs langs gelopen en daar stond onze chauffeur plotseling tussen de andere. Hij bleek dat hij er al half uur was maar de ervaring heeft dat het ongeveer twee a drie uur kan duren. Hij had ons nog lang niet verwacht en daarom stond hij nog niet met het bord.

De rit met de taxi duurde nog ongeveer anderhalf uur. Ik heb meteen mijn kennis van de Indonesische taal getoetst en dat ging best goed. Verbazingwekkend dat Ed best veel woorden nog had onthouden van de “ blauwe maandag” dat hij met deze taal bezig is geweest.

Rond kwart voor tien kwamen we bij het hotel aan. Na ontvangst en wat uitleg werden we naar de kamer, zeg maar luxe suite gebracht. We waren onder de indruk van deze prachtig balinese stijl. We waren bekaf en zijn na een welkomstdrankje al vrij snel gaan slapen. Ed had nog beetje last van tijdsverschil maar ikzelf heb heerlijk geslapen.

Vanwege het tijdsverschil is het morgen 18 april 2024 (dus we slaan een dag over).