indonesia2024.reismee.nl

Van Ubud naar Munduk

Na een goede nachtrust zitten we om 7:15 uur weer aan het ontbijt. Deze ochtend voor Angelina nasi goreng en voor Ed Shakshuka Egg (gepocheerd ei in tomatensaus met toast en feta). De cappuccino verraadt al dat we hotel Komeneka at Bisma gaan verlaten (zie foto’s). Om 9:00 uur verlaten we het hotel met onze (Nederlandssprekende) gids Dewa en chauffeur Marra op weg naar de eerste tussenstop: Apenwoud Alas Kedaton. Dit is nog leuker dan het apenwoud de dag ervoor en we krijgen volop gelegenheid om met enkele van de 800 apen in dit woud te poseren. Vervolgens een bezoekje aan een bedrijf dat Luwak koffie produceert en allerlei locale planten en fruitbomen toont. We doen er een koffie- en thee proeverij, en Ed drinkt een kopje Luwak koffie. Dit is koffie gemaakt van koffiebonen die zijn opgegeten door de Luwak en weer uitgepoept worden door dit civietkatachtige beest. We zien diverse locale fruitsoorten en onze gids neemt een Durian mee. Dit is een stekelachtig fruit dat erg stinkt, daarom niet in onze auto vervoerd mag worden en daarom met ons onder de motorkap meegaat. Daarna bezoeken we de Pura Ulan Dalu Tempel gelegen aan het Berantan Kratermeer op 1200 meter hoogte. Een van de meest gefotografeerde tempels van Bali. Daarna een bezoekje aan een locale markt in Bedugul, met wederom veel uitleg over de locale producten. We lunchen in de buurt van Munduk, op grote hoogte, in de buurt van de waterval aldaar die we daarna bezoeken. Een oase van rust, met wel veel watergekletter en luid roepende sprinkhaanachtige beesten en een prachtig schouwspel van stromend water en waterdampen. Terug bij de auto wordt de Durian doormidden gehakt en genieten we van dit exotische maar stinkende fruit. Daarna een korte rit naar onze bestemming voor de komende twee dagen: Munduk Moding Coffee Plantation Nature Resort. We nemen afscheid van onze gids en chauffeur en worden naar onze kamer gebracht. En tot onze verrassing: een upgrade naar een werkelijk fenomenale kamer met eigen buitendouche en jacuzzi, zeer uitgebreide koffie en theefaciliteiten, prachtige badkamer en dito slaap- en zitkamer. Daarnaast beschikt dit boutique hotel met maar 37 kamers over 2 restaurants en 2 infiniti pools en en nog veel meer, dat we de komende anderhalve dag gaan ontdekken. We beperken ons tot een dompeling in onze jacuzzi, twee cocktails bij een Infiniti pool en een heerlijk diner in het hoofdrestaurant. We gaan naar bed met een gelukkig gevoel en de gedachte: wat een topdag!